Sla ik de krant open, swipe ik op de smartphone door de twitterberichten, overal duiken ze op. Berichten over hacks door ‘special forces’ in landen ver weg en dichtbij. Berichten over datalekken bij de overheid en publieke instanties. De vraag of nieuws echt of nep is. Advies om Whatsapp in te ruilen voor Signal, omdat de eerste het niet nauw neemt met mijn privacy. Het woord cybercrime lees ik vaker. Ik ga er vanuit dat mijn privacy geborgd is, maar zodra ik online ben gaat die ten onder in de datafilters.
Ons internet staat onder druk. Ik kan er ik niet zijn.
Ons internet staat onder druk. Ik kan er ik niet zijn.
Wel en geen vertrouwen
Wat ik doe via smartphone, tablet, notebook of pc, wordt minutieus gevolgd door instanties die ik alleen van naam of zelfs helemaal niet ken. Ergens weet ik het wel, zodra ik ongelezen klik op het ja van ‘ga akkoord met de algemene voorwaarden’. Maar wie leest die ondingen nou? Vertrouwen lijkt toenemend een begrip dat niet meer past bij digitale handelingen. En toch blijf ik actief op het internet via sociale media. Daarmee geef ik veel van mijzelf weg. Dit is een vreemde paradox.
Ben jij de ongelukkige die op, wat later blijkt, een bijlage of knop in een phishingmail drukt? Je moet hemel en aarde bewegen om je verloren gelden of verdwenen of vastgezette digitale data weer terug te krijgen. Jij lijkt verantwoordelijk voor de fouten en mazen in de digitale omgeving, ontworpen door bedrijfsleven en overheid.
Privacy bewaken
‘Je hebt wel wat te verbergen’, luidt de titel van het boek van Maurits Martijn + Dimitri Tokmetzis. Ik raad iedereen aan dit te lezen. Zij laten zien hoe belangrijk het is je privacy te bewaken bij alles wat we digitaal doen. Hoe meer je googled hoe meer Google je gerichter informatie voorschotelt. Dankzij het alom geprezen algoritme. Het leidt ertoe dat je andere meningen of thema’s nauwelijks nog te zien krijgt. Facebook weet precies wat je allemaal doet, want dat volgen zij vanuit jouw tijdlijn. En zij zijn niet de enige. Het boek leert je te begrijpen hoe de jacht op onze gedragsgegevens in elkaar steekt en steeds feller wordt. Zij concluderen: “Het is zonneklaar: het gesprek over privacy moet veranderen. De ‘ik heb niets te verbergen’-houding moet plaatsmaken voor een collectief besef dat wij veel te beschermen hebben.”
Martijn en Tokmetzis gaan door met het onderzoek naar de gevaren die onze privacy raken. In januari jl. gaven ze tips om onze privacy te verbeteren: decorrespondent.nl
Online leren en veiligheid
Leren doe ik steeds meer via social media. Uitwisselen van wetenswaardige artikelen en filmpjes. Volgen van webbinars en MOOC’s. Bij het opleiden in organisaties brengt technologische vernieuwing nieuwe leervormen. Blended learning, het combineren van online leren met contactonderwijs, krijgt vele toepassingen. Handig om zelfstandig, op het moment dat het jou uitkomt, nieuwe kennis op te doen via de speciaal ontwikkelde of ingekochte e-learning modules.
Hoe zit het met de veiligheid van mijn persoonsgegevens en opslag van leerresultaten bij al die digitale leermiddelen?
Veiligheid is in organisaties een gespreksonderwerp tussen de mensen van de L&D-afdeling en de ICT-afdeling. Langs elkaar heen praten komt daarbij voor. Learning & Development (L&D) spreekt vanuit de voordelen van het leren met behulp van de digitale technologie. ICT spreekt vanuit de veiligheidrisico’s als bijvoorbeeld nieuwe applicaties aan het intranet worden toegevoegd. Dit speelt des te sterker als het gaat om publieke organisaties zoals zorg en onderwijs, waar in de administratieve systemen veel privacygevoelige informatie is opgeslagen. Het naast elkaar opbouwen, uitbreiden en gebruiken van digitale systemen blijkt vaak nog een lastige en kostbare zaak.
Oproep
Graag wil ik over privacy en veiligheid bij sociaal leren in gesprek komen met vakgenoten uit de wereld van Learning & Development in de LinkedIn Community Losmakers. In een gezamenlijk te organiseren meetup kunnen we kennis en ervaring uitwisselen.
Wat ik doe via smartphone, tablet, notebook of pc, wordt minutieus gevolgd door instanties die ik alleen van naam of zelfs helemaal niet ken. Ergens weet ik het wel, zodra ik ongelezen klik op het ja van ‘ga akkoord met de algemene voorwaarden’. Maar wie leest die ondingen nou? Vertrouwen lijkt toenemend een begrip dat niet meer past bij digitale handelingen. En toch blijf ik actief op het internet via sociale media. Daarmee geef ik veel van mijzelf weg. Dit is een vreemde paradox.
Ben jij de ongelukkige die op, wat later blijkt, een bijlage of knop in een phishingmail drukt? Je moet hemel en aarde bewegen om je verloren gelden of verdwenen of vastgezette digitale data weer terug te krijgen. Jij lijkt verantwoordelijk voor de fouten en mazen in de digitale omgeving, ontworpen door bedrijfsleven en overheid.
Privacy bewaken
‘Je hebt wel wat te verbergen’, luidt de titel van het boek van Maurits Martijn + Dimitri Tokmetzis. Ik raad iedereen aan dit te lezen. Zij laten zien hoe belangrijk het is je privacy te bewaken bij alles wat we digitaal doen. Hoe meer je googled hoe meer Google je gerichter informatie voorschotelt. Dankzij het alom geprezen algoritme. Het leidt ertoe dat je andere meningen of thema’s nauwelijks nog te zien krijgt. Facebook weet precies wat je allemaal doet, want dat volgen zij vanuit jouw tijdlijn. En zij zijn niet de enige. Het boek leert je te begrijpen hoe de jacht op onze gedragsgegevens in elkaar steekt en steeds feller wordt. Zij concluderen: “Het is zonneklaar: het gesprek over privacy moet veranderen. De ‘ik heb niets te verbergen’-houding moet plaatsmaken voor een collectief besef dat wij veel te beschermen hebben.”
Martijn en Tokmetzis gaan door met het onderzoek naar de gevaren die onze privacy raken. In januari jl. gaven ze tips om onze privacy te verbeteren: decorrespondent.nl
Online leren en veiligheid
Leren doe ik steeds meer via social media. Uitwisselen van wetenswaardige artikelen en filmpjes. Volgen van webbinars en MOOC’s. Bij het opleiden in organisaties brengt technologische vernieuwing nieuwe leervormen. Blended learning, het combineren van online leren met contactonderwijs, krijgt vele toepassingen. Handig om zelfstandig, op het moment dat het jou uitkomt, nieuwe kennis op te doen via de speciaal ontwikkelde of ingekochte e-learning modules.
Hoe zit het met de veiligheid van mijn persoonsgegevens en opslag van leerresultaten bij al die digitale leermiddelen?
Veiligheid is in organisaties een gespreksonderwerp tussen de mensen van de L&D-afdeling en de ICT-afdeling. Langs elkaar heen praten komt daarbij voor. Learning & Development (L&D) spreekt vanuit de voordelen van het leren met behulp van de digitale technologie. ICT spreekt vanuit de veiligheidrisico’s als bijvoorbeeld nieuwe applicaties aan het intranet worden toegevoegd. Dit speelt des te sterker als het gaat om publieke organisaties zoals zorg en onderwijs, waar in de administratieve systemen veel privacygevoelige informatie is opgeslagen. Het naast elkaar opbouwen, uitbreiden en gebruiken van digitale systemen blijkt vaak nog een lastige en kostbare zaak.
Oproep
Graag wil ik over privacy en veiligheid bij sociaal leren in gesprek komen met vakgenoten uit de wereld van Learning & Development in de LinkedIn Community Losmakers. In een gezamenlijk te organiseren meetup kunnen we kennis en ervaring uitwisselen.